Jako nauczyciel informatyki, który od lat śledzi rozwój technologii i stara się łączyć ją z edukacją, mam ogromną prośbę – a może raczej apel – do każdego, kto korzysta z narzędzi takich jak ChatGPT, Copilot, Gemini i innych modeli językowych.
Korzystajcie mądrze.
To nie są magiczne maszyny do „pisania za nas”.
To potężne narzędzia, które – przy odpowiednim użyciu – mogą inspirować, pomagać, uczyć, porządkować wiedzę i rozwijać myślenie. Ale tylko wtedy, gdy użytkownik też myśli.
Niestety, coraz częściej obserwuję:
uczniów, którzy wpisują „napisz mi referat”,
gotowe odpowiedzi bez sprawdzenia ich sensu,
powielanie „typowych promptów”, które prowadzą do równie typowych (i często banalnych) odpowiedzi.
Tymczasem:
Sztuczna inteligencja nie zastąpi mądrego człowieka.
Dobrze sformułowane pytanie to połowa sukcesu.
Krytyczne myślenie nie wyszło z mody – jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek.
Zachęcam wszystkich:
Uczniów – by uczyli się zadawać pytania, analizować odpowiedzi i rozwijać własne myślenie.
Nauczycieli – by wspierali mądre korzystanie z AI, zamiast je blokować lub ignorować.
Rodziców – by rozmawiali z dziećmi nie tylko o wynikach w szkole, ale i o tym jak i dlaczego korzystają z nowych technologii.
Wszystkich – by AI traktowali jako partnera w rozwoju, nie jako drogę na skróty.
AI to narzędzie. Ale to człowiek decyduje, co z nim zrobi.
Wierzę w siłę rozumu i krytycznego myślenia, szczególnie w dobie tak intensywnie rozwijającej się sztucznej inteligencji.
M.P.