Aktualności

          • Z cyklu „Uczyć ciekawie”…

          • Aplikacja Quick, Draw!

            To ciekawy przykład połączenia sztucznej inteligencji i zabawy. Umożliwia użytkownikom rysowanie prostych obrazków, które system stara się rozpoznać, ucząc się jednocześnie rozpoznawania kształtów i wzorców.

            Refleksja nad jej wykorzystaniem pokazuje, jak w przystępny sposób można zaprezentować działanie uczenia maszynowego – użytkownik nie tylko bawi się, ale też współtworzy bazę danych, która pomaga rozwijać sztuczną inteligencję. Quick Draw uczy, że technologia może być interaktywna, angażująca i edukacyjna, a jednocześnie pokazuje, jak ważna jest różnorodność danych w procesie trenowania modeli AI. Dzięki prostocie i humorowi aplikacja przybliża złożone zagadnienia w sposób zrozumiały dla każdego.

            Korzystając z aplikacji, uczniowie rozwijają wiele umiejętności: ćwiczą myślenie kreatywne, spostrzegawczość i zdolność szybkiego podejmowania decyzji, ponieważ muszą w krótkim czasie oddać istotę przedmiotu za pomocą prostych kształtów. Uczą się również abstrakcyjnego myślenia, komunikacji wizualnej oraz rozumienia, jak działa sztuczna inteligencja – w tym jak dane wpływają na proces uczenia maszynowego. Dzięki temu aplikacja staje się nie tylko formą rozrywki, ale także nowoczesnym narzędziem edukacyjnym wspierającym rozwój kompetencji przyszłości.

          • Z historią w sercu – uczymy się niepodległości!

          • 21 października 2025 r. gościliśmy w naszej szkole Agencję Widowisk Historycznych „Arkona” z Torunia. Uczniowie klas IV–VIII uczestniczyli w niezwykłej lekcji historii, poświęconej drodze Polaków do niepodległości – od powstania listopadowego aż do roku 1918. Podczas spotkania przybliżono postać Józefa Piłsudskiego oraz początki Legionów Polskich. Uczniowie mogli zobaczyć mundury i uzbrojenie żołnierzy, a także poznać inne formacje wojskowe, takie jak Błękitna Armia gen. Hallera, wojska niemieckie czy bolszewickie. W ramach części inscenizacyjnej uczniowie wcielili się w ochotników do Legionów, biorąc udział w symbolicznej rekrutacji i szkoleniu. Podkreślono również znaczenie polityki i działalności wybitnych postaci – Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Paderewskiego oraz Józefa Hallera – których łączył wspólny cel: wolna i niepodległa Polska. Zwieńczeniem spotkania była część interaktywna, podczas której uczniowie odpowiadali na pytania i w nagrodę otrzymywali symboliczne niepodległościowe monety. Całość zakończyło przesłanie, które powinno towarzyszyć każdej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości: „Pomagać sobie, a nie szkodzić.”

          • Nowa aplikacja dla Rodziców - KIDS ALERT

          • Co to w ogóle jest i po co?

            • Aplikacja powstała, żeby informować rodziców o najgroźniejszych trendach i zachowaniach w internecie

            • Pozwala przewidzieć, co może trafić na ekran dziecka, zanim dojdzie do eskalacji problemu .

            Jak działa?

            • Rodzic dostaje komunikaty i alerty o aktualnych niebezpieczeństwach online – opartą na analizie trendów przez ekspertów BezpieczneDziecko.org

            Aplikacja jest bezpłatna.

            Inicjatorką projektu jest Kinga Szostko.

            Link do aplikacji https://kidsalert.pl/

          • Programujemy dla Ziemi – It is IN to be GREEN 5.0

          • Projekt: It is IN to be GREEN 5.0 – realizacja kolejnego zadania Klasy Patronackiej (klasa szósta)

            W dniach 11–26 października 2025 r. uczniowie klasy szóstej, uczestniczący w projekcie „It is IN to be GREEN 5.0”, zrealizowali kolejne ciekawe zadanie w ramach europejskiej inicjatywy Code Week 4 ALL. Działanie to łączyło naukę programowania z promocją idei zrównoważonego rozwoju.

            Opis zadania:

            Uczniowie otrzymali specjalne karty z zapisanymi w kodzie 7-bit ASCII nazwami Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs).

            Ich zadaniem było:

            1. Odszyfrowanie numeru celu (np. Goal 1, Goal 2… Goal 17) z wykorzystaniem tabeli kodów ASCII,

            2. Zdekodowanie tytułu celu zapisanego w języku angielskim,

            3. Zapisanie rozwiązania w wyznaczonym miejscu na karcie.

            Podczas pracy uczniowie wykazali się umiejętnością logicznego myślenia, znajomością języka angielskiego oraz podstaw kodowania. Dzięki temu zadaniu nie tylko rozwijali kompetencje cyfrowe, lecz także pogłębiali wiedzę o Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ i uczyli się, jak technologia może wspierać działania na rzecz naszej planety.

            Kodowanie, logiczne myślenie, współpraca i ekologia – tak klasa szósta uczyła się poprzez działanie!

          • Twórczo, zespołowo, z sercem – nasza jesienna przygoda!

          • W ramach realizacji projektu „Włączeni w Gminie Łobżenica” uczniowie klasy I realizują zajęcia pod nazwą „Warsztaty z radzenia sobie w życiu, z samodzielności”. Podczas spotkania dzieci miały okazję połączyć naukę z twórczą zabawą, wykonując pracę plastyczną o tematyce jesiennej. Najpierw poznały informacje o wyjątkowym grzybku - muchomorze, a potem zabrały się do pracy. W ruch poszły farby, pędzle i plastelina. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem malowały kapelusze grzybów, ich nóżki i dekorowały je kropkami. Aby jeszcze bardziej oddać klimat jesieni, nieco później uczniowie wybrali się na krótki spacer, podczas którego podziwiali uroki złotej polskiej jesieni. Była to również doskonała okazja do pozbierania wyjątkowych okazów liści. Zebrane skarby posłużyły do stworzenia bajkowego krajobrazu. Praca w zespole sprzyjała integracji, rozwijaniu umiejętności społecznych oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości. Zajęcia były nie tylko okazją do rozwijania zdolności manualnych, ale także do nauki samodzielności, współpracy w zespole i wyrażania emocji poprzez sztukę. Każdy uczestnik mógł poczuć się prawdziwym artystą. Efekt pracy stanowi ozdobę naszej klasy.

          • Zuchowa przyjaźń rośnie w siłę!

          • Zuchy z 20. GZ „Leśne Jagody”z Fanianowa miały okazję wziąć udział we wspólnej zbiórce w Gleśnie wraz z 10. GZ „Czerwone Muchomorki”. Podczas spotkania dzieci śpiewały zuchowe piosenki oraz brały udział

            w radosnych pląsach zuchowych. Niestety z powodu niesprzyjającej pogody nie udało nam się zrobić tradycyjnego pieczenia ziemniaków

            w ognisku, ale i tak świetnie się bawiliśmy. Serdeczne podziękowania kierujemy do hm. Haliny Betańskiej – drużynowej 10. GZ za zaproszenie i wspólną integrację. Dziękujemy także Rodzicom Zuchów za wsparcie

            i współpracę.

            Z radością informujemy, że nasza Gromada Zuchowa powiększyła się

            o kilka nowych dzieci, co nas bardzo cieszy i motywuje do dalszej wspólnej działalności!

            Do zobaczenia na kolejnych zuchowych wydarzeniach!

          • Dzień Edukacji Narodowej!

          • 14 dzień października obfitował w naszej szkole w wyjątkowe wydarzenia, które na długo pozostaną w pamięci uczniów, nauczycieli i rodziców. Był to czas pełen wzruszeń, radości, refleksji oraz wspólnego świętowania ważnych chwil. Obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Papieski oraz uroczystość Pasowania na ucznia. Każde z tych wydarzeń miało swój niepowtarzalny charakter i przypominało o wartościach, które są fundamentem naszej szkolnej społeczności.

            Tegoroczny Dzień Papieski obchodziliśmy pod hasłem ,,Święty Jan Paweł II– Prorok Nadziei”. Uczniowie klasy VI przygotowali poruszającą scenkę, w której pokazali dlaczego każdego roku wracamy wspomnieniami do nauczania Świętego Jana Pawła II. Przypomnieli nam, że Papież Polak pozostawił ogromne dziedzictwo- uczył miłości, wiary, nadziei, odpowiedzialności, szacunku wobec drugiego człowieka oraz odwagi w dążeniu do dobra. Na zakończenie uroczystości rozbrzmiała ulubiona pieśń Papieża - ,,Barka”.

            Kolejne ważne wydarzenie tego dnia to Dzień Edukacji Narodowej, czyli popularny Dzień Nauczyciela. Z tej okazji odbyła się uroczysta akademia przygotowana przez uczniów kl. VII i zespół taneczny Dance. W programie znalazły się tańce, wiersze i piosenki. Pani dyrektor podziękowała nauczycielom i pracownikom szkoły za trud i zaangażowanie w nauczanie oraz wychowanie. Uczniowie złożyli życzenia i wręczyli upominki. Uroczystość przebiegła w miłej i radosnej atmosferze.

            Uwieńczeniem tego dnia była uroczystość Pasowania na Ucznia. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klasy pierwszej, ich rodzice, dyrektor, nauczyciele i cała społeczność uczniowska. Pierwszoklasiści zaprezentowali krótki program artystyczny. Zebranych ujął radosny występ kartonowej orkiestry, który wywołał u wszystkich uśmiechy na twarzach. Szczególnym momentem była część poświęcona przysiędze – wyjątkowy i wzruszający etap w życiu każdego pierwszoklasisty. Potem przyszedł czas na dokonanie symbolicznego aktu pasowania na ucznia przez panią dyrektor. Dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki. Uroczystość była pełna radości i wzruszeń. Nowi uczniowie z dumą dołączyli do szkolnej społeczności, rozpoczynając swoją edukacyjną przygodę.

            Październikowe święta w naszej szkole ukazały różnorodność wartości, które pielęgnujemy: szacunek dla nauczycieli, pamięć o wielkich autorytetach oraz wsparcie dla najmłodszych uczniów rozpoczynających swoją edukacyjną drogę. Choć każde z wydarzeń miało inny charakter, wszystkie łączyła wspólna idea budowania więzi, kształtowania postaw i celebrowania ważnych momentów w życiu szkolnym.

          • Ogólnopolski Dzień Gier Planszowych za nami – a przed nami kolejne wyzwanie!

          • Dziękujemy wszystkim uczniom za kreatywność, zaangażowanie i dobrą zabawę podczas Dnia Gier Planszowych! Teraz zapraszamy Was do udziału w Europejskim Tygodniu Kodowania (Code Week) – inicjatywie, która pokazuje, że programowanie to nie tylko technologia, ale przede wszystkim twórcze myślenie, współpraca i rozwiązywanie problemów.

            W najbliższych dniach czekają na Was ciekawe aktywności, wyzwania i zadania związane z kodowaniem – zarówno dla początkujących, jak i tych, którzy już postawili swoje pierwsze kroki w świecie programowania.

          • Myśl lokalnie, działaj globalnie!

          • Ta idea szczególnie nam towarzyszyła w dniach 18 września – 8 października 2025 roku podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju.

            Nasi uczniowie i nauczyciele aktywnie włączyli się w zadania międzynarodowego projektu „It’s IN to be Green 5.0”, realizując działania pod hasłem „Reduce, Reuse, Recycle”.

            W ramach projektu uczniowie:

            zgłębiali znaczenie zrównoważonego rozwoju i modelu 3R,

            szukali kreatywnych sposobów ponownego wykorzystania przedmiotów,

            uczyli się, jak prawidłowo segregować odpady.

            Każda z tych aktywności przypomina nam, że małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Wystarczy zacząć od siebie — ograniczyć zużycie plastiku, ponownie wykorzystać to, co już mamy i dbać o porządek wokół nas.

            Razem możemy więcej – dla naszej planety i przyszłych pokoleń!

          • Planszówki rządzą – uczymy się, współpracujemy, wygrywamy!

          • Dziś szkolne korytarze zamieniły się w planszowe królestwo! Uczniowie z różnych klas świetnie się bawili przy swoich ulubionych grach.

            Dlaczego warto grać w gry planszowe?

            Gry planszowe to nie tylko świetna zabawa, ale też doskonały sposób na naukę i rozwój!

            • Rozwijają logiczne myślenie i koncentrację.
            • Uczą współpracy i zasad fair play.
            • Wzmacniają relacje.
            • Pobudzają kreatywność i wyobraźnię.
            • Wspierają naukę.
          • RecyTree i EcoPickle – Zielona Moc w Działaniu!

          • Co słuchać w naszym projekcie eTwinning "It’s IN to be GREEN 5.0" i Klasie Patronackiej?

            Otóż powstały 2 maskotki projektu: RecyTree i EcoPickle.

            RecyTree - maskotka przedstawia wesołe drzewko, symbolizujące życie, naturę i zrównoważony rozwój. Jej korzenie mocno tkwią w ziemi, co podkreśla więź z naturą, natomiast rozłożyste, zielone „korona-drzewo” symbolizuje wzrost, wiedzę i ekologiczną świadomość.

            Drzewko ubrane jest w zieloną koszulkę z logo eTwinning, co wskazuje na współpracę szkół europejskich i wspólne działania na rzecz środowiska. Zielona muszka dodaje mu charakteru i przyjaznego wyglądu.

            Na głowie maskotka nosi czapkę z napisem „Reduce, Reuse, Recycle”, przypominającą o trzech podstawowych zasadach ekologicznego stylu życia: ograniczaniu zużycia, ponownym wykorzystaniu i recyklingu.

            W jednej z gałązek (ramion) maskotka trzyma etykietę z symbolem recyklingu, a w drugiej – żarówkę z wyrastającymi sadzonkami, co symbolizuje połączenie wiedzy, kreatywności i ekologicznych innowacji.

            Całość utrzymana jest w pozytywnej, zielonej tonacji, niosącej przesłanie nadziei, troski o planetę i radości z działania.

            EcoPickle to radosny i pewny siebie eko-bohater, który symbolizuje kreatywność, odpowiedzialność i zrównoważone myślenie. Jego jaskrawozielony kolor oraz przyjazny uśmiech odzwierciedlają świeżość natury oraz pozytywną energię młodych ekologów.

            Nosi stylowe żółte okulary i czarny krawat, co podkreśla jego inteligencję, nowoczesność i gotowość do działania na rzecz środowiska. Na głowie ma zielony beret z symbolem recyklingu, dumnie pokazując swoje zaangażowanie w ochronę środowiska i świadome zarządzanie odpadami.

            W jednej ręce EcoPickle trzyma żarówkę z kiełkującą rośliną, symbolizującą innowacyjność, edukację i siłę ekologicznych pomysłów. W drugiej ręce niesie miniaturową kulę ziemską owiniętą zielonym liściem, wyrażającą globalną świadomość i troskę o wspólną planetę.

            Pełen optymizmu, EcoPickle zachęca wszystkich do myślenia w duchu zielonej odpowiedzialności, podejmowania mądrych działań i tworzenia świata czystszego i jaśniejszego — w pełni ucieleśniając ducha projektu „It’s IN to be GREEN 5.0”.

            Maria P. i Anna MJ

          • Zajęcia informatyczne + LEGO SPIKE Prime = Nauka przez zabawę!

          • Na zajęciach informatycznych uczniowie klasy 6-tej (grupa 1) mieli okazję zbudować zaawansowanego robota z zestawu LEGO SPIKE Prime!

            Dzięki pracy w zespołach i programowaniu w środowisku LEGO Education, uczniowie:

            rozwijali umiejętności techniczne,

            uczyli się logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,

            ćwiczyli współpracę i kreatywność.

            To nie tylko świetna zabawa, ale też doskonały sposób na naukę programowania i podstaw robotyki w praktyce!

            To jeszcze nie koniec pracy ze zbudowanym robotem.